Εκστρατεία Ενημέρωσης

Δωρεάν επισκέψεις σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια

Οι λόγοι δημιουργίας του προγράμματος:

Είναι γεγονός ότι το “πρόβλημα” των αδέσποτων σκύλων στην Ελλάδα – που βέβαια δεν έχει δημιουργηθεί από τους σκύλους αλλά από εμάς τους ανθρώπους – έχει προσλάβει τεράστιες διαστάσεις. Εντός εισαγωγικών το “πρόβλημα”, καθώς οι αδέσποτοι σκύλοι αυτοί καθαυτοί δεν αποτελούν πρόβλημα. Πρόβλημα αποτελεί η κατάσταση στην οποία κυκλοφορούν ανάμεσά μας και η άγνοιά μας ως προς το πώς να τους συμπεριφερόμαστε. Είναι πια μέρος της καθημερινότητάς μας, τόσο κοντά αλλά και τόσο μακριά μας συγχρόνως: αδύναμοι, ανεπιθύμητοι, πεινασμένοι και χωρίς οικογένεια – και το παράδοξο εδώ – παρότι όντα από την φύση τους κοινωνικά και, εδώ και χιλιετίες, ανεκτίμητοι σύντροφοι.

Τα πολλά αξιόλογα φιλοζωικά σωματεία που λειτουργούν στην χώρα μας κάνουν ό,τι μπορούν, περισυλλέγοντας, περιθάλποντας, στειρώνοντας και βρίσκοντας οικογένειες σε πολλούς από τους υπάρχοντες αδέσποτους σκύλους. Όμως, αισθανθήκαμε ότι «κάτι» λείπει. Ίσως, λοιπόν, η λύση είναι μια πιο εμπεριστατωμένη προσπάθεια, με προοπτική για το μέλλον και με γνώμονα την παιδεία, διότι, η σημερινή πραγματικότητα παραμένει η ίδια εδώ και πολλά έτη και χαρακτηρίζεται από:

  1. την εγκατάλειψη σκύλων ως συνεχιζόμενη πρακτική από πάρα πολλούς συνανθρώπους μας.
  2. την παράλληλη ανεπάρκεια ελέγχου του πολλαπλασιασμού τους με στειρώσεις, με αποτέλεσμα την συνεχή αύξηση του αριθμού τους.
  3. το φαινόμενο των ημι-ιδιόκτητων σκύλων που κυκλοφορούν σε αγέλες έξω από κατοικίες, λειτουργώντας αμυντικά και φυλάσσοντας, όχι το σπίτι τους, αλλά ολόκληρους δρόμους, σε σχεδόν όλες τις γειτονιές όλης της Ελλάδας.
  4. την παραπάνω πραγματικότητα, συνδυασμένη με την άγνοιά μας για το πώς να συμπεριφερόμαστε σε αυτούς τους σκύλους ώστε να μην προκαλούμε -άθελά μας- την λεγόμενη “επιθετική” συμπεριφορά, η οποία στην ουσία είναι μια καλά συγκαλυμμένη άμυνα και, τέλος,
  5. το φαινόμενο του δεσποζόμενου σκύλου που όμως, λόγω του μεγάλου βαθμού άγνοιάς μας σε σχέση με το τι σημαίνει υπεύθυνη κηδεμονία σκύλου (και όχι απλή ιδιοκτησία σκύλου), είναι συνηθέστερα ένας σκύλος-αντικείμενο, παρατημένος σε μια βεράντα ή σε ένα κήπο δεμένος και μόνος, και με παντελή έλλειψη κοινωνικοποίησης (εδώ δημιουργείται και ένας φαύλος κύκλος του σκύλου που «χωρίς λόγο» δάγκωσε τον ιδιοκτήτη ή μέλος της οικογένειάς του με αποτέλεσμα να εγκαταλείπεται και αυτός στον δρόμο).

Και για τις όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, έρχονται τα φώτα της δημοσιότητας που προβάλουν την «επίθεση» σκύλου ή σκύλων σε ανθρώπους, χωρίς κανένα άλλο σχόλιο περί του «γιατί».

Αναγνωρίζοντας λοιπόν την πραγματικότητα, ότι δηλαδή αδέσποτοι, ημι-ιδιόκτητοι και μη επαρκώς κοινωνικοποιημένοι δεσποζόμενοι σκύλοι υπάρχουν, ότι είναι πολλοί, και ότι εμείς οι Έλληνες στην πλειοψηφία μας δεν γνωρίζουμε πώς να τους συμπεριφερθούμε, καταρτίσαμε το Πρόγραμμα «Εκστρατεία Ενημέρωσης» για να αναστρέψουμε και την σημερινή, αλλά κυριότερα, την αυριανή κατάσταση.

Το πρόγραμμα

Σκοπός του προγράμματος αυτού είναι η μετάδοση στα παιδιά βασικών γνώσεων που λείπουν ως επί το πλείστον από την Ελληνική Oικογένεια. Διενεργούμε απολύτως ΔΩΡΕΑΝ επισκέψεις* και ενημερώνουμε τα παιδιά με σκοπό να μην επαναλάβουν την τακτική των προγόνων τους, εξαιτίας της οποίας υπάρχουν σήμερα τόσοι αδέσποτοι σκύλοι. Επισκεπτόμαστε λοιπόν δωρεάν παιδικούς σταθμούς, νηπιαγωγεία και σχολεία, και «περνάμε» στα παιδιά σημαντικά μηνύματα όπως, τι σημαίνει υπεύθυνη ιδιοκτησία σκύλου (=κηδεμονία), ποιες είναι οι ανάγκες του σκύλου, πώς μπορούμε να γνωρίσουμε έναν αδέσποτο ή δεσποζόμενο σκύλο και να τον χαϊδέψουμε, τι πρέπει να προσέχουμε εάν ο σκύλος έχει κάποια δερματική πάθηση, πώς να μην προκαλούμε τα αμυντικά ένστικτα των σκύλων που συναντούμε στον δρόμο, ότι – ως υπεύθυνοι κηδεμόνες σκύλου – πρέπει να στειρώνουμε την σκυλίτσα μας αλλά και όταν πηγαίνουμε βόλτα τον σκύλο μας να συλλέγουμε τις ακαθαρσίες του, κλπ. Το περιεχόμενο της παρουσίασης αυτής (περίπου 15-20 λεπτά της ώρας) υπάρχει βήμα προς βήμα και στο ενημερωτικό φυλλάδιο που διανέμουμε σε όλα τα παιδιά.

Και, τότε, έρχεται η ώρα για το κλειδί των παρουσιάσεών μας που είναι η -πρωτότυπη για τα ελληνικά δεδομένα- δύναμη του βιώματος, δηλαδή όχι μόνο μία προφορική γεμάτη οδηγίες παρουσίαση προς τα παιδιά, αλλά και πρακτική εφαρμογή των οδηγιών αυτών, μέσω πρακτικών παραδειγμάτων αλληλεπίδρασης των εθελοντών με τους σκύλους και στην συνέχεια, αλληλεπίδρασης των παιδιών με τους σκύλους που μας συνοδεύουν. Καλούμε λοιπόν τα παιδιά να μιμηθούν τον τρόπο μας με τους σκύλους και, καθ’ όλη τη διάρκεια της γνωριμίας τους, συνεχίζουμε την καθοδήγησή μας και απαντάμε στις ερωτήσεις τους. Δείτε φωτογραφίες των επισκέψεών μας σε νηπιαγωγεία και σχολεία στις Φωτογραφίες.

Οι αντιδράσεις των παιδιών

Είναι αλήθεια ότι συναντάμε αρκετά παιδιά που φοβούνται να προσεγγίσουν και ακόμα περισσότερα που «ξέρουν» και έρχονται κοντά, αλλά η συμπεριφορά τους είναι εντελώς ακατάλληλη για την γνωριμία με οποιονδήποτε σκύλο. Τα πρώτα, δεν τα πιέζουμε ποτέ να προσεγγίσουν. Τα αφήνουμε να παρασυρθούν – και παρασύρονται – από το «πνεύμα της ομάδας» των συμμαθητών τους και να πάρουν την απόφαση να γνωρίσουν κάποιον ή όλους τους σκύλους μας. Τα δεύτερα, τα καθοδηγούμε προς την σωστή συμπεριφορά.
Είναι δύσκολο να περιγράψει κανείς το τι γίνεται στα σχολεία που επισκεπτόμαστε. Βλέπουμε την χαρά στα πρόσωπα των παιδιών όταν χαϊδεύουν με τον σωστό τρόπο πια τους σκύλους της Ομάδας Επισκέψεων, αλλά και των δασκάλων τους, που χαίρονται να βλέπουν τα παιδιά να ενημερώνονται, να έρχονται ένα βήμα πιο κοντά στην Φύση και συγχρόνως να περνούν καλά.

Για εμάς, αποτελεί μεγάλη πρόκληση να μάθουμε στα παιδιά ότι όλοι οι σκύλοι δαγκώνουν αν προκληθούν (έμμεσα ή άμεσα) και να αντιστρέψουμε το πνεύμα του «δολοφόνου σκύλου» που επικρατεί στην χώρα μας, χωρίς καμία προσπάθεια αιτιολόγησης της συμπεριφοράς του. Πιστεύουμε ότι είναι όχι μόνο πιο σωστό, αλλά και υποχρέωσή μας να φερόμαστε εμείς σωστά προς τους σκύλους και όχι να απαιτούμε την «καλή» τους συμπεριφορά, όταν όλα τα «επεισόδια» της ζωής τους διαδραματίζονται – προκειμένου για δεσποζόμενους σκύλους – σε μια … ταράτσα ή σε έναν κήπο και μάλιστα πολλές φορές δεμένοι, ή – προκειμένου για αδέσποτους – στο δρόμο, άσιτοι, ασθενείς και κακοποιημένοι ή κυνηγημένοι πολλές φορές από τον άνθρωπο.

Αν είστε εκπρόσωπος εκπαιδευτικού φορέα και ενδιαφέρεστε για ΔΩΡΕΑΝ επίσκεψη της ομάδας της SAPT Hellas στις εγκαταστάσεις σας, παρακαλούμε συμπληρώστε την φόρμα επικοινωνίας.

*ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Μιλώντας με εκπροσώπους εκπαιδευτικών ή κοινωνικών φορέων συνειδητοποιήσαμε ότι, παρότι αναγράφεται παντού ότι οι επισκέψεις μας σε σχολεία ή ιδρύματα είναι εθελοντικές, δεν είναι σαφές ότι είναι εντελώς δωρεάν.

Τονίζουμε λοιπόν ότι οι φορείς που μας καλούν δεν καταβάλλουν κανένα τίμημα, ούτε βέβαια υπό την μορφή αμοιβής άλλα ούτε – προκειμένου για επίσκεψη εντός Αττικής – υπό την μορφή άλλων τυχόν εξόδων, τα οποία καλύπτονται εξ΄ολοκλήρου και κατά περίπτωση είτε από τους εθελοντές της SAPT Hellas, είτε από την ίδια την SAPT Hellas με τη βοήθεια δωρεών από ιδιώτες ή επιχειρήσεις (εις χρήμα ή εις είδος). Έξοδα μετακίνησης, διαμονής και διατροφής μπορεί να επιβαρύνουν, και πάλι, όχι τα σχολεία αλλά φορείς όπως φιλοζωικές ορργανώσεις, δήμοι ή σύλλογοι που μας καλούν σε επισκέψεις εκτός Αττικής.

Εγκρίσεις Υπoυργείου Παιδείας

Κατόπιν σχετικών ετησίων αιτήσεών μας, το Υπουργείο Παιδείας:

  • Με την υπ’ αριθμ πρωτοκόλλου Φ.2.1-ΕΧ-55198-125610-Δ7 Εγκύκλιό του ενέκρινε τα Προγράμματά μας “Εκστρατεία Ενημέρωσης” και “Σκύλοι Θεραπευτικής Επαφής” στη χώρα για την σχολική χρονιά 2023-2024.
  • Με την υπ’ αριθμ πρωτοκόλλου Φ.2.1-ΕΧ-55198-102572-Δ7 Εγκύκλιό του ενέκρινε τα Προγράμματά μας “Εκστρατεία Ενημέρωσης” και “Σκύλοι Θεραπευτικής Επαφής” στη χώρα για την σχολική χρονιά 2022-2023.
  • Με την υπ’ αριθμ πρωτοκόλλου Φ.2.1/ΜΓ/66425/111385/Δ7 Εγκύκλιό του ενέκρινε τα Προγράμματά μας “Εκστρατεία Ενημέρωσης” και “Σκύλοι Θεραπευτικής Επαφής” στη χώρα για την σχολική χρονιά 2021-2022.
  • Με την υπ’ αριθμ πρωτοκόλλου Φ.2.1/ΕΧ/175588/Δ7 Εγκύκλιό του ενέκρινε τα Προγράμματά μας “Εκστρατεία Ενημέρωσης” και “Σκύλοι Θεραπευτικής Επαφής” στη χώρα για την σχολική χρονιά 2020-2021.
  • Με την υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου Φ.2.1/ΕΠ/125642/Δ7 Εγκύκλιό του ενέκρινε τα Προγράμματά μας “Εκστρατεία Ενημέρωσης” και “Σκύλοι Θεραπευτικής Επαφής” στη χώρα για την σχολική χρονιά 2019-2020.
  • Με την υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου Φ2.1/ 160842/Δ7 Εγκύκλιό του ενέκρινε τα Προγράμματά μας “Εκστρατεία Ενημέρωσης” και “Σκύλοι Θεραπευτικής Επαφής” στη χώρα για την σχολική χρονιά 2018-2019.
  • Με την υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου Φ13.1/167167/Δ2 Εγκύκλιό του ενέκρινε τα Προγράμματά μας “Εκστρατεία Ενημέρωσης” και “Σκύλοι Θεραπευτικής γονέων/κηδεμόνων τους στη  χώρα για την σχολική χρονιά 2017-2018.
  • Με την υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου Φ13.1/142083/Δ2 Εγκύκλιό του ενέκρινε τα Προγράμματά μας “Εκστρατεία Ενημέρωσης” και “Σκύλοι Θεραπευτικής Επαφής” στη χώρα για την σχολική χρονιά 2016-2017.
  • Με την υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου 84056/Δ2/27/05/2015 Εγκύκλιό του ενέκρινε τις εκπαιδευτικές επισκέψεις της εθελοντικής ομάδας μας στην Αττική για την σχολική χρονιά 2015-2016 και ενημέρωσε εκ νέου την Περιφερειακή Δ/νση Εκπαίδευσης Αττικής, τις Δ/νσεις Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Αττικής και, διαμέσου των οικείων Δ/νσεων, τις σχολικές μονάδες.
  • Με την υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου Φ15/1949/156553/Δ1 Εγκύκλιό του ενέκρινε τις δράσεις βιωματικής εκπαίδευσης σε μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο Αίγιο που θα πραγματοποιηθούν σε συνεργασία με τον Φιλοζωικό Σύλλογο Αιγιαλείας “Τα Φιλαράκια” και με την αρωγή του Τμήματος Καινοτόμων Δράσεων της Δ/νσης Α/θμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας στις 12 και 13/10/2015 στο Πολιτιστικό Κέντρο “ΑΛΕΚΟΣ ΜΕΓΑΡΗΣ”, έδρα της Δημοτικής Κοινωφελούς Επιχείρησης (ΔΗ.Κ.ΕΠ.Α.).
  • Με την υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου Φ14/352/30900/Δ1-25/02/2015  Εγκύκλιό του, ενέκρινε την Εκστρατεία Ενημέρωσης της  εθελοντικής ομάδας μας στην Χίο (25-27/5/2015) και ενημέρωσε την Περιφερειακή Δ/νση Εκπ/σης Βορείου Αιγαίου, την Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης Χίου και τις Σχολικές μονάδες Α/θμιας Εκπ/σης Χίου.
  • Με την υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου 11324/Γ7-16-07-2014 Εγκύκλιό του, ενέκρινε τις εκπαιδευτικές επισκέψεις της εθελοντικής ομάδας μας στην Αττική για την σχολική χρονιά 2014-2015 και ενημέρωσε εκ νέου την Περιφερειακή Δ/νση Εκπαίδευσης Αττικής, τις Δ/νσεις Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Αττικής και, διαμέσου των οικείων Δ/νσεων, τις σχολικές μονάδες.
  • Με την υπ’ αριθμ. Πρωτοκόλλου 16827/Γ7-07-11-2013 Εγκύκλιό του, ενέκρινε τις εκπαιδευτικές επισκέψεις της εθελοντικής ομάδας μας στον Νομό Πέλλας (πόλη της Έδεσσας) τον Δεκέμβριο του 2013.
  • Με την υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου 131536/Γ7-18-09-2013 Εγκύκλιό του, ενέκρινε τις εκπαιδευτικές επισκέψεις της εθελοντικής ομάδας μας στην Αττική για την σχολική χρονιά 2013-2014 και ενημέρωσε εκ νέου την Περιφερειακή Δ/νση Εκπαίδευσης Αττικής, τις Δ/νσεις Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Αττικής και, διαμέσου των οικείων Δ/νσεων, τις σχολικές μονάδες. Επίσης, με την ίδια, ως άνω, εγκύκλιο, ενέκρινε και την Εκστρατεία ενημέρωσης της ομάδας μας στo Ηράκλειο Κρήτης, τον Σεπτέμβριο του 2013.
  • Με την υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου 26428/Γ7-26-02-2013 Εγκύκλιό του, ενέκρινε τις εκπαιδευτικές επισκέψεις της εθελοντικής ομάδας μας σε όλα τα σχολεία της Κεφαλονιάς (Μάιος 2013).
  • Με την υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου 60722/Γ7 – 30-05-2012 Εγκύκλιό του,ενέκρινε τις εκπαιδευτικές επισκέψεις της εθελοντικής ομάδας μας στην Αττική για την σχολική χρονιά 2012-2013 και ενημέρωσε εκ νέου την Περιφερειακή Δ/νση Εκπαίδευσης Αττικής, τις Δ/νσεις Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Αττικής και, διαμέσου των οικείων Δ/νσεων, τις σχολικές μονάδες. Επίσης, με την ίδια, ως άνω, εγκύκλιο, ενέκρινε και την Εκστρατεία ενημέρωσης της ομάδας μας στην Ιθάκη, τον Σεπτέμβριο του 2012.
  • Με την υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου 59412/Γ7 – 02-06-2011 Εγκύκλιό του, ενέκρινε τις εκπαιδευτικές επισκέψεις της εθελοντικής ομάδας μας για την σχολική χρονιά 2011-2012 και ενημέρωσε εκ νέου την Περιφερειακή Δ/νση Εκπαίδευσης Αττικής, τις Δ/νσεις Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Αττικής και, διαμέσου των οικείων Δ/νσεων, τις σχολικές μονάδες. Το δε εκπαιδευτικό υλικό είναι ήδη εγκεκριμένο από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο από το προηγούμενο έτος. Επίσης, με την εγκύκλιό του υπ’ αριθμ. Πρωτοκόλλου 117827/Γ7-20-10-2011 ενέκρινε και την Εκστρατεία Ενημέρωσης που πραγματοποιήθηκε στην Ικαρία τον Οκτώβριο-Νοέμβριο του 2011.
  • Με την υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου 111258/Γ7 – 21/09/2010 Εγκύκλιό του, ενέκρινε τις εκπαιδευτικές επισκέψεις της εθελοντικής ομάδας μας για την σχολική χρονιά 2010-2011 και ενημέρωσε εκ νέου την Περιφερειακή Δ/νση Εκπαίδευσης Αττικής, τις Δ/νσεις Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Αττικής και, διαμέσου των οικείων Δ/νσεων, τις σχολικές μονάδες. Το δε εκπαιδευτικό υλικό είναι ήδη εγκεκριμένο από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο από το προηγούμενο έτος.
  • Με την υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου 95289/Γ7 – 5/8/2009 επιστολή του (κατόπιν των γνωμοδοτήσεων των οικείων τμημάτων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου-πράξεις 14/16-06-09 και 16/16-06-09 αντίστοιχα), ενέκρινε το εκπαιδευτικό υλικό που χρησιμοποιεί η SAPT Hellas κατά τις δωρεάν επισκέψεις μελών της εθελοντικής ομάδας της σε σχολικές μονάδες αλλά και αυτές καθ’ αυτές τις επισκέψεις της για το σχολικό έτος 2009-2010.Στη συνέχεια, εξεδόθη από το Υπ.Ε.Π.Θ και η σχετική Ενημερωτική Εγκύκλιος με αριθμ. Πρωτοκόλλου ΥπΕΠΘ 115107/Γ7 29/09/2009 και απεστάλη στην Περιφερειακή Δ/νση Εκπαίδευσης Αττικής, στις Δ/νσεις Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Αττικής και, διαμέσου των οικείων Δ/νσεων, στις σχολικές μονάδες.
  • Με την υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου 66355/Γ7 –  21/5/2008 επιστολή του, ενέκρινε εκ νέου τις ενημερώσεις μας στα πλαίσια του προγράμματος “Εκστρατεία Ενημέρωσης” για την σχολική χρονιά 2008-2009 και εν συνεχεία -με την Εγκύκλιο ΥπΕΠΘ 131907/Γ7 14-10-08 -το Υπουργείο (Τμήμα Β’ Αγωγής Υγείας & Περιβαλλοντικής Αγωγής) ενημέρωσε και πάλι τις οικείες Διευθύνσεις και σχολικές μονάδες.
  • Με την Εγκύκλιο ΥπΕΠΘ 85212/Γ7 30-7-2007 ενέταξε την SAPT Hellas στα προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης & Αγωγής Υγείας για την σχολική χρονιά 2007-2008 και ενημέρωσε την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Αττικής, τις Διευθύνσεις Α/θμιας & Β/θμιας Εκπαίδευσης Αττικής (Υπευθύνους Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης & Αγωγής Υγείας) και – δια μέσου των παραπάνω διευθύνσεων- τις σχολικές μονάδες για τις δραστηριότητές μας.